Corona och Klastorp

P.g.a. de restriktioner som gäller med anledning av Coronaviruset och omtanke om alla medlemmar har styrelsen beslutat att ändra planeringen för verksamheten i Klastorp. Om och när vi kan återgå till mer normal verksamhet kommer detta att meddelas i ett kommande medlemsbrev.

Nu gäller följande:

Arbetskvällarna och de vanliga tisdagsträffarna i Klastorp är inställda.

Men vi måste gemensamt försöka sköta verksamheten och då göra det en och en för att inte riskera att smitta varandra.

De förberedande arbeten vi måste göra har vi prioriterat enligt nedan:

1. Tråda och löda in kakmellanväggar i de tomma ramar som finns. Utrustning för detta finns på bordet i fikarummet.

2. Resterande arbeten som var planerade får anstå till kommande år.

Vi måste också gemensamt hitta sätt att sköta bina. Bigårdsföreståndaren Tomas har ordnat så att vi säljer av bisamhällen och kommer att ha endast fyra samhällen denna sommar. Tanken är att dessa skall skötas av fyra olika medlemmar som kan sköta dem enskilt.

Om det finns behov av att dela samhällen/göra avläggare så finns plats för detta längst upp närmast parkeringen.

Under sommaren behöver vi också dela på ansvaret för att klippa gräset i Klastorp. Hör av dig till ordföranden Sören Diberg 0760-19 05 08 och meddela när du har tid att åka upp till Klastorp och klippa gräset.

All verksamhet får ske enskilt på tid som passar dig. För att vi inte ska träffas och för att inte riskera sprida smitta gör vi ett schema. Kontakta därför ordföranden Sören Diberg som håller i schemat.

Med gemensamma krafter hoppas vi kunna sköta om våra bin även denna sommar.

Bianorakerna.

Den 7 april kommer Susanne och Anna att hämta bianorakerna i Klastorp för att ta hem dem och tvätta dem. Det finns dock några anoraker som Enes tvättat som ligger i fikarummet om någon har behov av att sköta bin under tiden Susanne och Anna tvättar resterande anoraker.

Inställd studiecirkel

På grund av rådande omständigheter kan den studiecirkel som skulle ha startat den 14 april ej genomföras som planerat. Tyvärr eftersom vi har 15 anmälda. Hur vi ska kunna möta detta intresse får nu lösas på annat sätt.

Nya grannar

Några ungdomar har fått kommunens tillstånd att använda gärdet norr om Klastorp (som vi använt som parkeringsplats) för att sätta upp ett växthus där de skall odla grönsaker som skall säljas på den lokala marknaden. Bygget är nu i full gång. Ska bli spännande att se hur det utvecklas och vilket samarbete vi så småningom kan utveckla med dem.