Drottningodling i Klastorp 2014

Onsdagen den 23 april började en kurs i drottningodling. Den är förlagd till den här föreningens studiebigård i Klastorp. Deltagarna är en grupp på 8 personer från föreningens biskötargrupp. Kursen är ett samarbete mellan vår förening och Studieförbundet Vuxenskolan Östergötland.

Syftet med kursen är att gruppen, föreningen önskar odla fram drottningar som ger snälla bin. Grundmeningen är också att föreningens medlemmar ska kunna komma till Klastorp och hämta kläckfärdiga drottningceller eller nykläckta oparade drottningar. Men är önskan att få en eller flera parade drottningar, då går det också bra. Det är ditt önskemål som avgör i vilket stadie de nya drottningarna kommer att ha. Det finns ingen garanti i hur många drottningar det odlas fram. Men planeringen är att drottningodlingen ska fortgå fram till hösten.

Framodlade drottningar kommer till en del att bli parade med drönare från det gula Ljungsbrobiet. Men också med drönare från det gula Boxholmsbiet. Föreningen har flera samhällen med gula bin, men det behöver bli fler med den färgen. En viss parning kommer även att ske i bigården eller i dess närhet.

När du som medlem i föreningen kommer till Klastorp för att hämta din drottning, dina drottningar. Du får då även instruktioner i hur cell eller drottning sätts till, in i ett bisamhälle. Är du tveksam till hur man gör, då bistår kursledare Eyvind Johansson med hjälp.

Helt utan kostnad får du medlem hämta drottningcell, kläckt oparad eller parad drottning.  Du behöver inte ha någon känsla av att göra en motprestation i föreningen eller på tisdagskvällarna i bigården. Dit kommer de som har möjligheter till det. Möjligen en fråga hittar sitt svar där. Eller deltar vid fikastunden efter kvällens göromål med bina.

Du kontaktar kursens ledare Eyvind Johansson mobil: 070-2839422 eller e-post: eyvind@eyvindjohansson.se  för mer information.

Välkomna!

Eyvind Johansson

DSC_0113 (1) DSC_0121 (1) DSC_0119 (1)