Mycket på gång i föreningsbigården!

Nu börjar en spännande biodlingssäsong närma sig. Bina har redan varit ute och rensat sig och fina dagar har de redan börjat samla pollen.

Klastorp

I vårt avtal om fastigheten med kommunen ingår att sköta fastighetsunderhållet och vårda hus och trädgård. Varje vår har vi därför ett antal arbetsträffar där vi gemensamt fixar det som behöver göras. Tomas Kindell – vår bigårdsföreståndare – har planerat följande åtgärder som vi behöver göra under våren. Alla medlemmar är välkomna att delta i arbetet.

Vid vårmötet som vi hade för en tid sedan anmälde några medlemmar att de tänker komma och delta i arbetsträffarna men det finns plats för många fler att hjälpa till med underhållet av fastigheten. Följande arbetsträffar är planerade:

Tisdag den 2 april (6 anmälda)

• Tvätta bort beläggning på verandan och huset (för att senare kunna måla dessa)
  • Röja sly i trädgården

Tisdag den 9 april (3 anmälda)

• Dålig panel på ladan behöver bytas ut, material är inköpt
  • Några fönster på huvudbyggnaden behöver bytas ut

Tisdag den 16 april (5 anmälda)

• Rödfärgning av renoveringen av ladan
  • Målning av verandan och fönster

Tisdag den 23 april (3 anmälda)

• Underhåll av bikupor
  • Montering av takbitömmare till de tre kupor som saknar dessa
  • Montering av informationsmaterial till bina i hembygdsgården

Torsdag den 2 maj (5 anmälda)

• Rengöring av utrustning, skrapa lådor, spärrgaller, m.m.
  • Ramarbete, trådning och ilödning av vax

Någon anmälan behövs ej, det är bara att komma. Träffarna börjar klockan 18.00

Bigårdskvällar

Tisdag den 7 maj börjar de ordinarie bigårdskvällarna och pågår varje tisdagskväll hela sommaren. De tre första tisdagskvällarna kommer det utöver ordinarie verksamhet också att pågå praktisk undervisning av den studiecirkel som haft teoretiska studier under våren.

Den 25 juni har vi ett utökat program. Då kommer traditionsenligt Bosse Malmgren och grillar korv till alla deltagare. Vi kommer också att ha ett öppet hus en tisdagskväll under sommaren. För denna ansvara den trivselkommitté som styrelsen utsett, bestående av Susanne Arwesson, Eva-Lena Bjuremark och Veine Bjuremark. Kommittén kommer att själva utse ytterligare några medlemmar att ingå i kommittén.

Ansvariga för gräsklippning och fika

Varje tisdagskväll finns en ansvarig för gräsklippning och fika. Vid vårmötet anmälde sig ett antal medlemmar för att kunna klippa gräs eller fixa med fika. Det finns dock ett antal tisdagskvällar som är ”lediga”. Den som har möjlighet att köra gräsklipparen eller ordna med fika kan anmäla detta till Tomas Kindell.

Ansvarig för gräsklippning saknas för följande dagar: 14 maj, 16, 23 och 30 juli, 6, 13 och 20 augusti.

Ansvarig för fika saknas för följande dagar: 4 juni, 30 juli, 6,13 och 20 augusti.

Inbrott

Tyvärr har vi haft inbrott i Klastorp vid två tillfällen under vintern. Vid det första stals en bensindunk och vid det andra tillfället stals två värmefläktar, honung och verktyg. Inbrotten är polisanmälda. Vi har också haft skadegörelse på ett bisamhälle som välts omkull.

Studiecirkel

I samarbete med Studieförbundet Vuxenskolan startar en studiecirkel för intresserade av biodling under våren. De första träffarna är teori och i maj har vi tre träffar med praktik. Vi har satt maxantalet till 10 deltagare och cirkeln är nu full. Cirkelledare är Sören Diberg och vid de praktiska träffarna kommer ytterligare medlemmar att ställa upp som handledare.

Föreningsverksamhet bygger på att många gör lite – inte att några gör mycket!

Välkomna till Klastorp!