Säsongen börjar nu!

Bina flög tidigt i år även om kylan nu slagit till igen. Men det var en härlig syn att se bina flyga ut och lufta sig efter den långa vintern. Jag hoppas att överlevnaden hos era bin har varit god i år!

Det är nu dags för föreningens vårmöte där vi tillsammans planerar och talar om den kommande säsongen i bigården. Datum för detta är tisdag 8 april kl 18.00. Kaffe och något tilltugg serveras på vårmötet. I år satsar vi lite extra och visar den omtalade filmen Inte bara honung.  Filmen visas efter vårmötet, närmare bestämt kl 19.00. Då är också övriga medlemmar från östgötadistriktets biodlarföreningar välkomna. Platsen är Skänningebiografen i Skänninge. Det finns parkeringsplatser på Stora torget och Skänninge bio ligger till höger om hotellet vid Stora torget. Här är en länk med karta:

Varmt välkomna!

Jag vill också passa på att påminna om att anmäla uppställningsplats för bin. Detta ska göras var tredje år till Länsstyrelsen i Östergötlands län. Det underlättar mycket för bitillsyningsmannen att få en uppdaterad lista på uppställningsplatser. Här hittar du blanketten som ska skickas in:

Adressen till Länsstyrelsen är:

Länsstyrelsen Östergötland

581 86 Linköping

Om du är intresserad av att skriva lite om din biodling, dina biodlingserfarenheter eller annat birelaterat på vår hemsida är du välkommen att skicka ditt material till mig. Jag kan också redigera text om du vill. Du får mycket gärna skicka med bilder till din text. För att jag ska kunna publicera det behöver jag få materialet på mejl. Hör av dig om du är intresserad av att bidra till hemsidan!

Tisdag 13 maj kl 18.00 öppnar föreningsbigården för säsongen. Där hjälps vi åt att sköta föreningens bin men viktigast av allt, vi kan utbyta erfarenheter och vi kan fråga varandra om allt som har med biodling att göra. Undertecknad har lärt sig det mesta hon vet om biodling på dessa tisdagar!

Styrelsen diskuterar att ha en fototävling under säsongen. Mer information kommer om detta.

Mjölby-Mantorps biodlarförening

genom